Intro til klima – Lektion 1-3

I de første tre lektioner, skal eleverne læse siderne

  • Klima og klimaforandringer (med undersider)
  • Klimaforandringer i Danmark (med undersider)
  • Spildevandsrensning hos BIOFOS
  • Klimaforandringer påvirker BIOFOS (med undersider)

.

Lektion 1

Tekst: Introduktion

Eleverne læser målene for forløbet.

Tekst: Klima og Klimaforandringer

Den første faglige tekst eleverne skal læse har fokus på forskellen mellem vejrskift og klimaforandringer. Her er et link til NASAs klimatidsmaskine, hvor eleverne kan undersøge den historiske udvikling af havis, vandstand i havene, global temperatur og CO2 udledning.

Forslag til arbejde med tidsmaskinen:

  1. Undersøg et specifikt fænomen, fx beskriv hvordan havisen har udviklet sig i et bestemt område de sidste 30 år.
  2. Sammenlig 2 år, fx brug de fire tidsmaskiner til at sammenligne år 2005 og 2020, hvad har forandret sig?

Tekst: Hvad forårsager klimaforandringer?

I denne tekst lærer eleverne om solens store betydning for klimaet på jorden. Derudover lærer de om begrebet CO2-ækvivalenter og kort om drivhuseffekten.

Hvis I vil arbejde mere med drivhuseffekten er her link til to lettilgængelige kilder:

http://sustainable.dk/folkeskole/drivhuseffekten-2/

https://www.youtube.com/watch?v=NPXVKb-k2nU (video)

Forsøg: Drivhuseffekt

Her vil det være oplagt at gennemføre et forsøg. Det kan fx være forsøg med at skabe drivhuseffekt, se https://www.experimentarium.dk/klima/co2-er-en-drivhusgas/

.

Lektion 2

Tekst: Klimaforandringer i Danmark

Her sætter vi fokus på, at klimaforandringer i Danmark kommer til at betyde mere vand i form af flere skybrud og havvandsstigninger.

Eleverne skal besvare spørgsmålet :
“Hvordan tror du det påvirker BIOFOS’ arbejde, at der kommer mere regn i Danmark?”
Svar:
“Regnen blander sig med spildevandet, så BIOFOS skal rense endnu mere vand?”

Opgave: Klimaforandringer i Danmark

Eleverne undersøge selv en forandring af klimaet i dybden. De skal vælge en klimaforandring ud fra billedet på siden og besvare spørgsmålene.

Tekst: Spildevandsrensning hos BIOFOS

I denne tekst får eleverne en lyn-gennemgang af spildevandsrensnings-processen hos BIOFOS. Hvis I allerede har arbejdet med spildevandsrensning før, kan I bruge det til repetition. Teksten skal forberede elevernes forståelse af klimaforandringernes betydning for BIOFOS.

.

Lektion 3

Tekst: Klimaforandringer påvirker BIOFOS

Den første tekst om klimaforandringernes påvirkning af BIOFOS følger op på problemstillingen med mere overfladevand. Eleverne præsenteres for forskellige løsninger på problemet: effektivisering af BIOFOS’ processer, ny kloakering og styring af overfladevand gennem samarbejder.

Eleverne skal her se to korte film:

FilmForslag til spørgsmål
BIOFOS’ udbygningsplanHvilke to faktorer betyder mere vand til BIOFOS?
Svar: Et voksende hovedstadsområde og skybrud.

Hvordan bidrager virksomheder som BIOFOS til et rent havmiljø?
Svar: BIOFOS renser skadelige materialer og næringsstoffer ud af vandet og bidrager dermed til at mindske algeopblomstring og iltsvind i havet.

Hvad er Bypass?
Svar: Bypass er når BIOFOS leder spildevand ud i havet, som kun er mekanisk renset. Det sker, når der kommer mere vand ind i anlægget, end det kan håndtere. BIOFOS har årligt ca. 4 % bypass.

Diskussionsspørgsmål: Hvor vigtigt synes I det er, at mindske mængden af Bypass ift. andre miljøproblemer?
Samstyring af kloaksystemetHvad er problemerne ved at bygge anlæggene større for at kunne håndtere den øgede vandmængde?
Svar: Det koster mange penge, det tager lang tid, det fylder meget.

Diskussionsspørgsmål: Hvis ansvar synes I det er, at håndtere overfladevand i hovedstadsområdet?

Tekst: Klimaregnskab og -strategi

I denne tekst bliver eleverne præsenteret for klimatal fra BIOFOS. De bliver stillet spørgsmålene:

  1. Hvad er forskellen på at være energi-positiv og klima-positiv?
    • Svar: Energi-positiv betyder, at virksomheden producerer mere energi end vi bruger. Klimapositiv ville betyde, at vi fjerner/fortrænger mere CO2, end vi udleder. Biogas fortrænger CO2, men pt. er CO2-udledningen ved produktionen af den strøm vi bruger, højere end fortrængningen fra biogas.
  2. Kig på de to figurer. Hvad tænker I umiddelbart BIOFOS kan gøre for at blive klima-positiv?
    • Svar: BIOFOS arbejder mod at være klimapositive i 2025. Lige nu kommer BIOFOS’ udledning primært fra el og lattergas. Derfor er en måde at arbejde på at blive klima-neutrale at mindske forbruget af el og forebygge udledelse af lattergas. En anden måde er at forsøge at fortrænge mere CO2 end vi allerede gør – fx ved en øget produktion af biogas eller ved at udnytte ressourcerne i spildevandet på andre måder.

Tekst: Lattergas og strømbesparelser

Ud fra BIOFOS energiregnskab, skulle eleverne gerne have lagt mærke til, at lattergasudledning og strømforbrug er væsentlige kilder til co2-udledning fra BIOFOS. Denne tekst fortæller eleverne mere om de to problemstillinger.

Opsamling

Nu er eleverne færdige med første del af forløbet. De har nu viden om klima og klimaforandringer generelt og problematikker, som knytter sig specifikt til Danmark og BIOFOS. Du kan med fordel samle op på det lærte indtil nu, inden I går videre med forberedelse til selve besøget i KloakLab.

Brug evt. KloakLabs opsamlingsark.

Fortsæt