Spildevandsrensning
Fra spildevand til ressourcevand
Det mikroskopiske spildevand
Klimaet på spil
Tilbage til kloaklab.dk
Respiration
Spildevandsrensning
Introduktion
Mål
Hvad er spildevand?
Spildevand historisk set
Introduktion til BIOFOS
Vandets menneskelige kredsløb
Introduktion til renseprocessen
Forsøg – Spildevandsblandning
Må/må ikke
Renseprocessen – Step for step
Mekanisk rensning
Forsøg – Mekanisk rensning
Opgave – Walk and talk
Biologisk rensning
Forsøg – Gærforsøget
QUIZ – Om den biologiske rensning
Kemisk rensning
Molekyleopgave til kemisk rensning
Opgave – Kahoot
Opsummering af renseprocessen
Vælg fokusemne
Spildevandsrensning Lærervejledning
Introduktion
Dokumentsamling
Opbygning af undervisningsforløbet
Om KloakLab BIOFOS
Fællesfaglige fokusområder
Mål med forløb
Faglig læsning
Lektionsplan
Introduktion
Renseprocessen
Mekanisk rensning
Forsøg: Lav dit eget spildevand
Forsøg med mekanisk rensning
Biologisk rensning
Respiration
De- og nitrifikation
Walk and talk
Gærforsøget
Quiz om den biologiske rensning
Kemisk rensning
Opgave Kahoot kemisk rensning
Verdensmål i spildevandsrensning
Introduktion
Introduktion til miljø
Mål
BIOFOS og miljøet
BIOFOS’ recipient
Bypass
Badevand
Hvad betyder miljø for BIOFOS?
Miljøfremmede stoffer, tungmetaller og mikroplast
Vandrammedirektivet og udledningskrav
Opsamling med quiz og byt
Opfølgningsopgaver på skolen
Evaluering 3-2-1
Proceskort
Opsamling
Perspektivering
Introduktion
Læringsmål
Fællesfaglige fokusområder
Kompetencer
De to Lektioner
Miljøet forhold til vores recipienter
Udledning af farlige stoffer
Lov- og udledningskrav
Verdensmål og Miljø
Fra spildevand til ressourcevand
Introduktion
Fra spildevand til ressourcevand
Mål
Introduktion til mineralet fosfor
Fosfor i spildevandet
Fosfor i geografi
Gæt et ord
Forbedret genanvendelse af fosfor
QUIZ Fosfor geo
Fosfor i biologien
Fosfor i menneskekroppen
Kroppens behov for fosfor
Fosfor i planter
QUIZ Fosfor biologi
Cirkulær økonomi
Opsamling med quiz og byt
Besøg i KloakLab
Opfølgningsopgaver på skolen
Evaluering 3-2-1
Proceskort
Opsamling
Perspektivering
Fra spildevand til ressourcevand Lærervejledning
Introduktion til Fra spildevand til resourcevand
Fællesfaglige fokusområder
Kompetencer
De to Lektioner
Fosfor i geografi
Fosfor i biologi
Cirkulær økonomi
Verdensmål, Energi og Ressourcer
Det mikroskopiske spildevand
Introduktion
Så mange liter vand
Hvor bliver vandet af
Hvem er BIOFOS?
Vandets kredsløb
Tegn vandets kredsløb
Det menneskelige kredsløb
Hjemmeopgaver
Vandforbrugsforsøg
Tag tid på vandet
Spildevand og spildevandsrensning
Mekanisk rensning
Biologisk rensning
Mikroorganismer
Kemisk rensning
Biogas
Spildevandsforsøg
Bland spildevand
Mekanisk rensning trin 1
Mekanisk rensning trin 2 og 3
Må/må ikke
Besøg i KloakLab
Evaluering af renseprocessen
3-2-1- tegn!
Det mikroskopiske spildevand
Introduktion
Om fra spildevand til havvand
Om Det mikroskopiske spildevand
Om KloakLab BIOFOS
Lektionsplan
Svarark til må/må ikke og quiz
Kontaktoplysninger 3-2-1-Tegn!
Dokumentsamling
Besøg i KLOAKLAB
Ekstra opgave Kloakkens historie
En dag i København
Klimaet på spil
Introduktion
Klima og klimaforandringer
Hvad forårsager klimaforandringer?
Klimaforandringer i Danmark
Opgave: Klimaforandringer i Danmark
Spildevandsrensning hos BIOFOS
Klimaforandringer påvirker BIOFOS
Klimaregnskab og -strategi
Lattergas og strømbesparelser
Indsatser mod klimaforandringer
6 aktører i spillet om klimaet
BIOFOS og klimaet
Forbrugerne og Klimaet
NGO’erne og Klimaet
Politikerne og Klimaet
Teknologien og Klimaet
Erhvervet og Klimaet
Besøg KLOAKLAB til Klimaet på spil
Opfølgningsopgaver på skolen – Klima
Evaluering 1-2-3 Klima
Proceskort Klima
Opsamlingsopgave Klima
Perspektivering Klima
Klimaet på spil
Intro Klima Lærervejledning
Lærings mål
Fælles Faglige Fokusområder Klima
Lektionsplan
Intro til klima – Lektion 1-3
Forberedelse til spillet 4. lektion
Besøg
Efterbehandling
Flere typer af bakterier fjerner glukose fra spildevandet gennem respiration.
Respiration : C
6
H
12
O
6
+ 6 O
2
→ 6 CO
2
+ 6 H
2
O
Fortsæt